Blog

Donderdag 18 september

Tips voor de verkoper

1 Schoon
Wanneer u de boot wilt verkopen, zorg dan dat ie schoon is. De eerste indruk is het belangrijkst. Daar komt bij dat veel kopers moeilijk een inbeelding kunnen maken van de werkelijkheid.

2 Geur
Een schoon schip is slecht het begin. Zorg dat de boot niet ruikt, fris het interieur op, was de gordijnen, sop de machinekamer uit. Zorg ervoor dat koelkasten op een kiertje staan.

3 Geen troep
We staan versteld hoeveel spullen we meenemen aan boord. Oude verblikken, kapotte schakelaars, pakkingen die nergs van zijn, een kapotte waterpomp, etc. Lege kasten staan beter en geven een goede indruk  van de opbergmogelijkheden. Waar de nieuwe eigenar dan weer trope in kan doen, dat dan weer wel.

4 Niet te persoonlijk
Een boot hoort natuurlijk te "leven". Een boot vol met persoonlijkheden als kleding, foto's en dergelijke doet het ook niet goed. We willen immers dat een koper de boot als zijn eigen gaat beschouwen. Wanneer de boot vol zit met persoonlijke spullen is dat lastiger.\

5 Repareren.
Vaak denk je als verkoper, dat mag de nieuwe eigenaar doen. Geloof me, een nieuwe eigenaar zit er echt niet op te wachten op de klusjes van de vorige eigenaar te doen. Daar komt bij schepen tegenwoordig gekeurd worden. En in de regel worden alle mankenmenten op kosten van de eigenaar gerepareerd of wordt dit verrekenend. Een boot dit goed onderhouden is ademt dit ook uit, en wekt vertrouwen bij een koper. Waardoor u als verkoper weer een betere prijs kan onderhandelen.

6 Prijzen
Wist u dat er eigenlijk 3 prijzen zijn? De kopersprijs, verkopersprijs en en de echte prijs. Prijs de boot niet te duur. Als eigenaar ben je emotioneel betrokken, laat de makelaar de boot prijzen. En als er een bod gedaan wordt wat er op lijkt, pak het! Niet zelden heb ik meegemaakt dat het 1e bod geweigerd werd, en dat pas bij het 3e  bod gehandeld werd. Jammergenoeg was dat 3e bod een stuk lager als het eerste. Zonde!

dinsdag 26 augustus 2014

Verkoopprijs, vraagprijs of handelsprijs.


Een veel gestelde vraag is hoe een vraagprijs of aanbiedingsprijs tot stand komt. Mijn antwoord is altijd kort en bondig. Dit gebeurd samen met de opdrachtgever. Ik als profesioneel jachtmakelaar weet exact wat de markt waarde van een motorboot is. Terwijl booteigenaren vaak zelf ook een bepaald idee of verwachtingspatroon hebben. Samen wordt er dan een vraagprijs vastgesteld die genoemd wordt in de advertenties en de presentatie.

Dit is niet meteen een uiterste prijs, meer een indicatie die de gelegenheid bied om een bod uit te brengen. Zo een bod mag best een stuk lager zijn dan de vraagprijs, mits goed beargumenteerd bellen wij een dergelijk bod door naar een opdrachtgever. In overleg met de booteigenaar kom ik altijd met een terugkoppeling. Dit kan een tegenvoorstel zijn, of een negatief antwoord, maar iig altijd een reactie.

De overeengekomen prijs wordt ook wel de verkoopprijs genoemd. Een eerder genoemd bod kan onder diverse voorbehouden worden gemaakt. Vaak worden boten gekeurd door een gecertificeerd expert, of komt er een overeenstemming tot stand onder voorbehoud van financiering. In het eerste geval wordt een boot algeheel gekeurd, een goede expert vindt wezelijke gebreken. Dit geeft de koper de kans de boot echt goed te leren kennen, en creert zo als het ware een nullijn. Je weet als koper exact wat je koopt.

Enkele andere soorten voorbehouden zijn:
Ligplaats
Verkoop/uitbetaling huidige boot
Taxatie
Vaak spreekt men bij inruil over handels prijs. Dit is de prijs die bedrijven of handelaren betalen om de boot in te kopen. Deze prijzen liggen veelal een stuk lager dan verkoopprijzen. Dit omdat boten een grote beslaglegging zijn van de krediet faciliteiten en de looptijd of omzetsnelheid laag liggen. Voor uw beeldvorming gemiddeld duurt het 6 - 11 maanden voordat een boot verkocht is. Een handelsprijs kan ook wel gezien worden als executiewaarde. De waarde van een boot als deze geveilt had moeten worden. De executiewaarde wordt samen met de actuele waarde (verkoopprijs/opbrengst) genoemd in het taxatie rapport.

Bij een inruildeal kan overigens ook het verschil in verkoopwaarde en handelswaarde weggenomen worden door een korting op de aan te schaffen boot te onderhandelen. Hierdoor kan op papier de juiste verkoopwaarde verkregen worden.