Schilderen Stalen Motorboot

Het schilderen van een stalen motorboot

Voorbehandeling van uw stalen motorboot

Om het maximale uit uw schilderwerkzaamheden te halen. Is de voorbehandeling nog altijd het belangrijkst. Niet zozeer het merk verf.
Wanneer er veel roest in uw oude verfsysteem zit, kunt u het best de boot laten stralen. Met stralen krijgt een oppervlakte ruwheid van Sa 2,5-3, ideaal voor het opbouwen van een nieuw systeem. Stralen is echter niet zelf te doen, en door de strenge milieu eisen in Nederland vaak te duur. Daarom hieronder wat adviezen.

Ontvetten – schuren – ontvetten

Want…hoe schoner de ondergrond, hoe beter de hechting. Allereerst moeten eventuele dikke roestlagen worden afgebikt. Vervolgens dient de ondergrond goed ontvet te worden, zodat olie, vet en  vuil verwijdert zijn.
Het verfsysteem kunt u vervolgens verwijderen met de hand; door verfkrabber en een föhn te gebruiken. Of door het machinaal te doen, zoals een slijptol met komstaalborstel of lamellenschijf, of een luchtratel. Wanneer er weinig verf op de ondergrond zit kunt u ook een schuur machine gebruiken met een grove korrel (P20-60).
Let wel, bij gebruik van beitels, staalborstel of luchtratel dient er nadien altijd geschuurd te worden!
Is uw verfsysteem nog intact? Dan volstaat grondig schuren, waarin u het schuur systeem opbouwt van gemiddelde korrel naar fijne korrel. Bijvoorbeeld: begin P 180,2e keer P220, laatste keer P 320.


Tips:

  • Eerst ontvetten met een milde ontvetter, bijvoorbeeld St Marc of Rinser.
  • Na het schuren, weer ontvetten eventueel met bijbehorende thinner.
  • Lasnaden zeer zorgvuldig reinigen!
  • Breng de primer direct na het ontvetten aan.
  • Schuren na machinaal reinigen, met grove korrel.

Denk altijd om uw veiligheid! Veiligheidsbril, overal , werkschoenen en handschoenen!


Het schilderen van uw stalen motorboot.

Wanneer u het casco kaal heeft moeten maken. Moet er een verfsysteem voor terug komen. Vraag naar de specialist (of bel ons!) voor een advies. Enkele verfmerken zijn: Sikkens, Epifanes, IJssel, International en Sigma.
Op het kale staal brengt u 6-7 lagen primer aan, van een van de bovenstaande merken. Deze primer beschermt het staal tegen roest en weersinvloeden. Lak is puur cosmetisch, en afhankelijk van de kleur moet u 3-5 lagen aanbrengen. Kies voor de romp en opbouw een hooglans lak en voor de gangboorden een antislip verf.
Wanneer u het onderwaterschip kaal heeft gemaakt kiest u een primer die geschikt is voor onder water. Dezelfde laagopbouw is nodig als boven water. Bij een 2 componenten systeem heeft u 3 verschillende primers nodig.  Als laatste laag heeft u een antifouling nodig, deze heeft cosmetisch geen effect, maar weert de algen aangroei.
Als u onderwatersysteem nog intact is, en alleen de antifouling moet opnieuw aangebracht worden (let op antifouling werkt nooit langer dan 2-3 jaar). In dat geval volstaat mild ontvetten, schuren (grove korrel) en weer ontvetten. Vervolgens kunt u schilderen.

Tips:

  • Enkele verfmerken zijn: Sikkens, Epifanes, IJssel, International en Sigma.
  • Er zijn verschillende soorten primers voor verschillende toepassingen.
  • Bescherm u zelf en de natuur, middels schuren met stofopvang en een kleedje onder de boot bij het schilderen.
  • Lege verfblikken (met resten) en uitgeharde kwasten en rollers zijn chemisch afval.
  • Het lakken doet u door de verf van beneden naar boven te rollen of strijken. Gebruik voor lak een fijne schuimroller met afgeronde zijden of een ronde/ovale kwast. Voor primers kunt u een vacht roller gebruiken. Deze levert een grove structuur, maar ook een goede laagdikte.

Omstandigheden voor het schilderen.
De beste omstandigheden voor het schilderen zijn in een geconditioneerde ruimte. Een loods met klimaatbeheersing is echter voor de meeste doe het zelvers niet haalbaar. Indien u het “als nieuw” resultaat wenst met een 2 componenten systeem, adviseren wij u een proffesional in te huren. Prijzen varieren tussen de € 800 – € 1.200 per strekkende meter, voor normaal herschilderen zonder straalwek e.d.
Wanneer u zelf aan de slag gaat, en het eind resultat dus niet als nieuw hoeft te zijn, moet u op de volgende zaken letten:
  • Werk stofvrij, dus niet onder een boom! En ontstof de ondergrond met een kleefdoek alvorens u gaat lakken.
  • Werk droog! Met name lak slaat dof uit in een vochtige omgeving. Eigenlijk kunt u pas schilderen vanaf 15 graden. Controleren door middel van een vloeitje of de romp niet gecondenseerd is. Blijft het plakken, dan is de ondergrond vochtig. Er zijn speciale producten op de markt om vanaf -5 te kunnen schilderen, maar deze vindt  u niet in de watersportwinkel en zijn ook een stuk duurder dan de bekende middelen.
  • Laat u goed informeren over de produkten bij de plaatselijke watersportwinkel, dus niet de buurman.
  • Schaf een goede schuurmachine aan, enkele merken zijn Festo (mijn favoriet), Rupens, Hitatchi, en een Bosch kan ook nog wel. Maar alstublieft geen Black en Dekker, Einhell of andere Aldi spullen. Het trilt harder dan het schuurt, en u doet er drie keer zo lang over om het gewenste reultaat te halen. Goede spullen zijn duur!

Voor meer advies kunt u contact met ons opnemen op kijken op onze advies pagina.