Spiegelkotter of Spitsgatkotter

Een van de populaire motorjacht types in Nederland is de kotter. De kotter kenmerkt zich met een vloeiend lijnen plan, rondspant of multiknikspant gebouwd en uitgevoerd met een rechte Spiegel of een Spitsgat. Hieronder proberen wij de verschillen uit te leggen.

Rondspant

Het onderwaterschip is vloeiend rond gebouwd, waardoor het onder waterschip niet klapt op de golven. Samen met een steunmast met steunzeil van enkele vierkante meters gaat de boot hangen in de wind en slingert de kotter een stuk minder. Om een grotere rompstijfheid te verkrijgen, wordt er ook wel rondspant gejoggeld gebouwd.

Rondspant gejoggeld.

Joggelen is de benaming voor een stalen plaat door 2 rollen te duwen ofwel “joggelen”, hierdoor verkrijgt de plaat een knik met opstaande rand, welke bij het lassen van een casco over de onderliggende plaat schuift. Deze bouwwijze is arbeidsintensief em geeft een romp veel stijfheid. Casco’s worden er relatief duur van, termeer gezien de meeste kotters niet gebruikt worden voor zeereizen, en derhalve joggelen overdreven is.

De Solitario van Henk de Velde is een De Vries Lentsch Spitsgatkottter, een rondspant

Multi-knikspant

Multiknikspant is een voordeligere manier van rondspant bouwen, waarbij de platen niet rondgezet worden maar in kleine knikjes in elkaar gelast worden. Aangezien veel casco als snijpakket aangeleverd worden, is heel makkelijk in een dergelijk pakket te verwerken. In tegenstelling van rondspant, wat daar moet men vanuit een hele plaat werken.

Spiegelkotter

De term spiegelkotter duidt aan dat het schip uitgerust is met een rechte spiegel, het geen binnen in de achterkajuit, waar veelal de eigenaarshut gesitueerd is, het een hoop ruimte oplevert. Genoeg voor een Frans bed, en in veel gevallen een royale natte cel.

Spitsgatkotter

Ook hier duidt de term spitsgat op het achter werk van de kotter. Een spitsgat heeft als voordeel dat het schip sneller het water loslaat, een hogere snelheid kan verkrijgen dus. Ook heeft dit effect op het snijeffect van het roer, en zal de spitsgatkotter beter manoevreren dan een spiegelkotter. Zowel vooruit als achteruit. En als laatst houdt deze bouwwijze zich ook beter op volle zee, met wind in de rug en een steunzeil op. Een spiegelkotter zou de nijging hebben om uit zijn roer te willen lopen, terwijl een spitsgatkotter zich beter houdt.

Kort gezegd is een rondspant gejoggeld schip uitgevoerd met een spitsgat en steunmast het ideale zeeschip. En kan men om op de binnenwateren te toeren, en indicenteel het grotere water aan te doen, zich verhouden tot een multiknik spiegelkotter. Welke prijstechnisch een stuk goedkoper is.

Heeft u vragen of bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekeken? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.